For hundrede år siden og indtil 1940’erne var lyserød en drengefarve. Lyserødt signalerede noget aktivt og passede derfor godt til drenges stærke og bestemte natur. Den blå farve blev opfattet som passiv og himmelsk og derfor ideel til de sarte piger. Fra 1950’erne og frem til i dag, er der som bekendt vendt op og ned på, hvilke farver der forbindes med de to køn. På samme måde er vi på et eller andet tidspunkt begyndt at forbinde gul med billigt og udsalg.
Men hvordan påvirker farverne os egentlig, hvis vi ser bort fra de signaler som skifter med tiden. Lad os dykke ned i menneskets psyke. Helt der ned, hvor grundlaget er dannet gennem titusindvis af års udvikling. Her finder vi de fundamentale følelser der påvirkes af farver.
I følge psykologer, der har forsket i emnet, har de forskellige farver indflydelse på vores stemningsleje og energi. Derfor kan farven på dit tøj være med til gøre en forskel på udfaldet af det vigtige møde du skal deltage i. Og derfor betyder det noget hvilke farver du vælger til at kendetegne din virksomheds profil.
Hvorfor har de buddhistiske munke fra Tibet mon valgt en profilbeklædning der er præget af farverne rød, orange, gul, lilla og brun?
Her kan du se hvad forskerne mener kendetegner farverne.
Symboliserer: Kongeligt, adeligt, spiritualitet, lidelse, mystik, transformation, visdom, oplysning.
Påvirkning: Opløfter og stimulerer, beroliger sindet og nerverne, giver en følelse af spiritualitet, opfordrer til kreativitet og fantasi.
Symboliserer: Natur, miljø, sundhed, held og lykke, fornyelse, ungdom, håb, vækst, livskraft, frugtbarhed, generøsitet, uerfarenhed, jalousi, misundelse, ulykke.
Påvirkning: Lindrer og giver både mental og fysisk afslapning, hjælper mod depression, nervøsitet og angst, giver en følelse af fornyelse, frihed, selvkontrol og harmoni, fremmer koncentrationen, derfor er eksamensbordet dækket af et grønt klæde.
Symboliserer: Fred, ro, stabilitet, harmoni, sammenhold, tillid, sikkerhed, sandhed, selvsikkerhed, konservatisme, renlighed, orden, kvalitet, udødelighed, maskulinitet, depression.
Påvirkning: Beroliger og afslapper, modvirker kaos, åbner op for kommunikation, udvider dit perspektiv og skærper din intuition, giver en følelse af kølighed og fred.
Symboliserer: Glæde, varme, energi, balance, begejstring, vitalitet, ekspansion, flamboyant.
Påvirkning: Tilfører spænding hvis du føler tiden går lidt langsomt, Opfordrer til aktivitet og socialitet, øger kreativiteten, stimulerer appetitten.
Symboliserer: Liv, glæde, lykke, optimisme, idealisme, fantasi, håb, fejhed, forræderi, bedrag, jalousi, sygdom, fare.
Påvirkning: Gør det lettere at tage beslutninger og tænke klart, stimulerer nervesystemet, skærper hukommelse og koncentration, opfordrer til kommunikation, giver indre fred og beroliger sjælen.
Gad vide hvad der ville være sket hvis Coca Cola havde valgt blå som deres profil farve?
Symboliserer: Spænding, energi, lidenskab, begær, styrke, handlekraft, varme, kærlighed, aggressivitet, fare, krig, vold.
Påvirkning: Øger din entusiasme, stimulerer energi og kan øge blodtrykket, give hjertebanken og forhøjet puls, opfordrer til handling og øger din selvtillid, giver en følelse af sikkerhed og beskyttelse mod frygt og angst.
Symboliserer: Jorden, ildsted, hjem, pålidelighed, fornuft, udholdenhed, enkelhed, komfort, natur.
Påvirkning: Giver en følelse af sundhed, stabiliserer, jordforbinder dig, tilfører orden i dit liv.
Symboliserer: Sikkerhed, pålidelighed, intelligens, beskedenhed, værdighed, modenhed, soliditet, alderdom, tristhed.
Påvirkning: Fremhæver viljen til at indordne sig, skaber forventninger, reducerer energien fra andre farver, giver en følelse af isolation og afstandtagen.
Symboliserer: Kraft, sofistikeret, seriøsitet, elegance, rigdom, mystik, frygt, ondskab, ulykke, anger, vrede, sorg.
Påvirkning: Du føler dig skjult og ubemærket i mængden, giver en afslappende tomhedsfornemmelse, åbner døren for mystik og forbereder dig på det ukendte.
Symboliserer: Gud, ærbødighed, jomfruelighed, renlighed, ro ydmyghed, præcision, uskyld, klinisk, steril.
Påvirkning: Skaber mental klarhed, opfordrer til at rydde op eller fjerne forhindringer, renser tankerne, lader dig starte på en frisk.
Kilder: farvernesbetydning.dk, magasinet Psykologi, magasinet Vores Børn
Paramedia sørger for at din virksomhedprofil bliver skarpere og din markedsføring mere effektiv.
Meget interessant indlæg…