Personalisering – og hvad så?

Igen i år står Dansk Markedsføring bag The M List som lader 196 danske marketingprofiler giver deres bud på tendenserne indenfor marketing, kommunikation og media. Nogle af de vigtigste tendenser er blevet samlet på en top 5 liste.

1. Personalisering skærer igennem
Den mest fremtrædende tendens er personalisering. Med de enorme mængder indhold og utroligt mange kanaler der er til rådighed i dag, er der et stigende behov for, at virksomhedernes budskaber gøres mere personlige og tilpassede. Virksomhederne skal udvikle deres evne til at skabe dybe og direkte relationer med kunden hele vejen gennem kunderejsen og på tværs af kanalerne. Til gengæld bør udbyttet af øget relevans, nærvær, dialog og engagement være åbenbare og attraktive.

2. Automatisering er løftestangen
Personaliseringen kan løftes ved hjælp af automatisering. Det øge sandsynligheden for at ramme rigtigt i forhold til tid, sted og budskab. Automatisering som drives effektivt og er skalerbart kan begrænse omkostningerne. Forudsætningen er dog fortsat at indholder er relevant og aktuelt, også når kunderejsen er dynamisk, fleksibel og tilpasset. Det stiller krav om, at de virksomheder der arbejder for at opnå det, har kompetencer, ressourcer, systemer og data der kan løfte opgaven.

3. Video er konge
Indholdet er stadig kongen. Men på nettet er typen af indhold i forandring. Det tekstbaserede indhold har stadig er af væsentlig betydning for virksomhedernes markedsføring. Men det er video der driver forandringen. Blandt andet fordi video egner sig godt til en mobil livsstil hvor meget information konsumeres på farten. Samtidig er video det mest effektive indhold på de digitale platforme, målt på både involvering og engagement samt på klikrater og rangordning på søgemaskinerne.

4. Marketing i nye klæder
Måling af marketings effekt er til stadig diskussion. Marketing som disciplin er i forandring. De seneste års fokus på kunder og kundeoplevelser gør det relevant med et nyt syn på hvordan værdien af marketingindsatsen opgøres. Mange undersøgelser har påvist værdien af tilfredse kunder, tilfredse medarbejdere og bedre servicekvalitet. Det betyder at det giver mening at medtage disse faktorer og at der anlægges et mere holistisk og helhedsorienteret syn, når værdien af marketing skal gøres op.

5. Forretningen i fokus
Kunsten er i stigende grad at udvikle forretningsmæssigt bæredygtige services som integrere kundernes behov med de muligheder som teknologien tilbyder. Større virksomheder bliver transformeret til små mediehuse med egne medieplatforme. Det skaber bedre forudsætninger for dialog med kunderne. Brands udvikles og markedsføres ikke blot gennem klassisk marketing. Reklame siges at miste effekt. Kampagner kan synes at være en for snæver løsning. I stedet skabes de bedste løsninger med fokus på det endelige mål i en afbalanceret kombination, med fokus på forretning, kontaktpunktets værdi for kunden og værdi for virksomheden.

Kilde: The M List, Dansk Markedsføring, Morten Kjær

Du kan blive den første til at kommentere.

Skal din virksomhed vokse?

Tilmeld dig Paramedias nyhedsbrev.