Logo til tiden

Øverst ser du verdens mest værdifulde logo.
Ordet logo er en afkortning af engelsk logotype som stammer fra det græsk logos ‘ord, tale’ og typos ‘tryk, type, slags’.  I følge Den Danske Ordbog er logo et billedligt tegn som et firma, en institution eller en person bruger til at gøre opmærksom på sig selv med, og som fx optræder på skilte, brevpapir og varer.
Gennem tiden har stilen i logo design ændret sig i takt med tiden. Jeg synes et logo først og fremmest skal fortælle noget om den virksomhed det repræsenterer. Og så skal det være tidløst. Herunder er nogle bud på aktuelle strømninger i international logo design – plukket fra eksperterne hos LogoLounge.com

Prikken over stregen

Streger der afsluttes med runde cirkler eller prikker er en fremherskende trend i logo design for tiden. Den overordnede tendens med at anvende streger i ensartede tykkelser til at danne et logo, bliver på den måde tilført ekstra vægt og skaber måske en mere naturlig afslutning på stregerne. Samtidig kan det være en hilsen til videnskaben og dens digitale kredsløb. Eller måske en henvisning til, at forskellige punkter forbindes som i et puslespil og og dermed symboliserer en vej eller proces der kan tilvejebringe en løsning.

Konturer med fylde

En hybrid mellem et simpelt én-farvet, ikonisk symbol og et mere komplekst, illustrativt symbol er også en tendens. Ved at benytte en stil hvor der benyttes en trindeling, konturer, lys- og skyggeeffekter er det muligt at skabe et logo som fremstår enkelt og let aflæseligt og samtidig skaber et mere levende 3D-agtigt udtryk.

Delikate linier

Et mønster bestående af streger er igen blevet en udbredt komponent i logodesign. Udover at skabe et mønster som kan opfattes som en form – fx et bogstav – kan de koncentriske, lineære elementer give logoet en fornemmelse af volumen, rum og uendelig bevægelse. På en gang massiv og fed, men alligevel delikat og skrøbelig.

Kaos med mening

Et andet mønster er skabt af tilfældet ligesom når en håndfuld Mikado pinde smides på bordet. Når dette mønster – der umiddelbart ser tilfældigt ud – ofte benyttes i tidens logodesign kan det signalere noget vildt, utæmmet og uventet. Mennesker elsker orden. Stilen kan benyttes til at give et logo en konfronterende karakter. Det kan skabe større opmærksomhed og skærper sandsynligvis lysten til finde en mening bag det umiddelbare kaos.

Sympatisk naivitet

Selvom visse logoer betragtes som naive er ideen bag langt fra simpel. Figurative logoer oplever en renæssance for tiden. I en spontan og firnurlig stil som kan være inspireret af børns tegninger. Kombineret med en designers subtile indsigt og erfarne håndelag, kan der skabes et udtryk som virker uskyldigt. Det kan også understrege, at de der står bag logoet ikke tager sig selv unødigt alvorligt. Et logo i den naive, håndlavede og ikke perfekte stil skaber måske et bedre udgangspunkt for at opnå menneskelig kontakt og sympati.

Fart over feltet

En enkelt kontinuerlig linje som snor sig og vrides til en form som skaber et logo er ikke et nyt fænomen. Men kombineret med et forløb af graduerede farver begynder det at ligne en trend. Det giver næring til logostil som fremstår dynamisk, levende og i nogle tilfælde dramatisk. Tanken kan ledes hen på en strøm af plasma eller neon. En stil som måske vil passe godt til en virksomhed der operere indenfor fx populære forbrugsvarer, kultur, underholdning, medier og elektronik.

2 kommentarer til "Logo til tiden"

  • af Rasmus Vork

    Glimrende artikel med flotte logoer.

    • Michael af Michael

      Tak, Rasmus. Jeg synes også de er meget inspirerende.

Skal din virksomhed vokse?

Tilmeld dig Paramedias nyhedsbrev.