Iværksætter på LinkedIn og Facebook

Der er mange meninger om værdien af at være repræsenteret som virksomhed på de sociale medier. For mange virksomheder skaber kommunikation og markedsføring på for eksempel Facebook og LinkedIn uden tvivl værdi. For andre gør det muligvis ikke. For mange iværksættere og mindre virksomheder kan det under alle omstændigheder være en stor udfordring at finde ressourcerne til at etablere og vedligeholde en virksomhedsside på Facebook og LinkedIn. Det har hidtil også været min udfordring.

Men nu har jeg (endelig) besluttet at det skal være. Så fremover er det målet, at du kan få nyheder og inspiration på Paramedias egen Facebook side her og på LinkedIn siden her. Håber du vil kigge forbi.

Men hvad gør du?

Hvis du er iværksætter eller indehaver af en mindre virksomhed har du muligvis allerede en virksomhedsside på LinkeIn og Facebook. Eller måske overvejer du det. Under alle omstændigheder har jeg herunder samlet nogle få, fundamentale råd om hvordan du får mere ud af din virksomheds tilstedeværelse på de to medier. Rådene er hovedsageligt hentet fra IBIZ Center, som er etableret af Styrelsen for Forskning og Innovation, og har til formål at nedbryde barrierer, der begrænser små og mellemstore virksomheders anvendelse af it med det formål at styrke virksomhedernes daglige drift og konkurrenceevne.

Hvorfor Facebook?

For at få mest muligt ud af din virksomhedsside på Facebook er det vigtigt at overveje:
• Hvad vil du opnå med Facebook-siden?
• Hvad skal den bruges til?
• Hvilket indhold skal der på?
• Hvordan produceres og vedligeholdes indhold?

Gør siden berigende
Det er væsentligt at berige din virksomhedsside med givtig information som er relevant for dine kunder, og jo mere du kan skille dig ud jo bedre.
• Benyt et iøjnefaldende fanside foto, der udnytter de 200 x 600 pixels, der er til rådighed
• Alle standard informationer skal være udfyldt, fx. mission, firmabeskrivelse, produkter, åbningstider og kontaktinformation
• Opret events, billedgallerier og debatter i det omfang det giver mening for din virksomhed, og giv dine kunder mulighed for at involvere sig.

Gør siden aktiv
Det vigtigste ved en Facebook-side er, at du som virksomhed aktivt involverer dig. Del interessant information og stil nysgerrige spørgsmål til dine følgere og skab et grundlag for dialog, hvor du kan øge din kundeindsigt. Overvej, hvad du kan give dine følgere af merværdi, der vil gøre det attraktivt for dem at følge din side og at anbefale den til deres venner. Du kan fx. tilbyde en særlig rabat eller give adgang til eksklusive events. Du kan også lade dine følgere være de første til at teste nye produkter eller bruge din Facebook-side til support og kundeservice. Jo mere du kan inddrage dine følgere og gøre dem til ambassadører, jo større chance er der for, at du vil få succes med din Facebook-side.

Hvorfor LinkedIn?

Hvis du har en virksomhed der har brug for at rekruttere medarbejder kan du sikkert ikke komme uden om LinkedIn. Men udover rekruttering er der mulighed for at få andet og mere ud af en virksomhedsside på LinkedIn.

Gør siden målrettet
Du kan fortælle om dine produkter og services, og fortælle om virksomhedens kompetencer og værdier. Her kan du med fordel lave en ”anbefal-knap”, der gør det lettere for brugere at anbefale dine produkter. Du kan overveje, om produkterne skal inddeles i varekategorier – det afhænger alt sammen af, hvordan du ønsker at brande at din virksomhed. Måske ønsker du slet ikke at markedsføre dine produkter på din side, men er i stedet mere interesseret i at præsentere en specifik case. Uanset tilgangen, er LinkedIn et godt redskab til at tegne netop det billede af din virksomhed, som du ønsker. Du kan for eksempel lave løbende statusopdateringer i form jobopslag, artikler, cases eller lignende, der deles blandt din virksomheds følgere. Desuden kan du målrette din kommunikation til bestemte brugertyper, ud fra fx demografiske forhold eller kriterier såsom branchetype.

Gør siden aktiv
Kontinuitet er vigtig for din virksomhedsside på linkedIn. Nogen i din virksomhed skal tage ansvaret for løbende at opdatere virksomhedssiden: På den måde sikrer du et vedligeholdt aktivitetsniveau. Væsentligt er det, at din virksomhed sørger for at følge op på al LinkedIn-aktivitet omkring virksomheden, for at pleje og udvide dit netværk.

Gør siden tiltrækkende
• Sørg for at der er så mange relevante, opdaterede oplysninger som muligt om din virksomhed på siden
• Skab nye forbindelse. Forbind ikke kun til personlige kontakter, men forsøg at opnå nye kontakter – fx andre virksomheder eller erhvervsprofiler indenfor din branche
• Anbefal personer i dit netværk og godkend deres kvalifikationer – på den måde er der større chance for, at din virksomhed bliver anbefalet og får positiv omtale
• Lav din egen målrettede Linkedin-gruppe
• Søgemaskineoptimér din Linkedin-profil.

Du kan blive den første til at kommentere.

Skal din virksomhed vokse?

Tilmeld dig Paramedias nyhedsbrev.