Direct mail – effektiv markedsføring der taler til hjertet

Hvad gør du hvis du har en håndværksvirksomhed og for eksempel gerne vil have fat i alle villaejere i dit lokalområde? Eller hvis du repræsenterer en social organisation som for eksempel ønsker at opbygge relationer til mennesker der kan støtte din organisation? Eller hvis du vil tiltrække opmærksomhed fra potentielle kunder til din online shop?
I en tid hvor næsten al kommunikation foregår på de digitale medier, kan en direct mail være den løsning som giver dig mest opmærksomhed og skaber størst effekt.

Mere effekt, mindre omkostning

I takt med at der bliver færre breve i postkassen, skaber de breve der dukker op større opmærksomhed hos modtageren. I stedet for at kæmpe hårdt om opmærksomheden i de digitale medier, kan brevet i mange tilfælde være en effektiv genvej til effekt og samtidig koste mindre en andre markedsføringsformer.
Argumenterne for at du skal vælge en direct mail løsning kan for eksempel være at:
· det giver sikkerhed for at din målgruppe modtager budskabet.
· det giver sikkerhed for at dit budskab skiller sig ud og får opmærksomhed.
· med navn og adresse på din direct mail sikrer du, at den opleves som relevant.
· en personlige direct mail inviterer til fordybelse.
· en direct mail er ofte en bedre og mere seriøs måde at formidle dit budskab.
· en direct mail ofte lever længere og derfor giver større effekt.

Direct mail fra Rengørings Eksperterne designet af Paramedia som indeholder gave i form af en lup.

Alle bliver glade for et brev

Hvis du tror at det kun er de ældre der sætter pris på at få et brev tager du fejl. Unge i dag er opvokset i en digital verden med Internet og mobiltelefon, derfor er antagelsen, at kommunikation til og med de digitale unge skal bero på et digitalt fundament.
En større analyse gennemført af Wilke viser dog, at de unge føler sig værdsat, når de modtager et brev. Brevet skaber opmærksomhed. Dialogen og returvejen må dog gerne være digital.
Det kommercielle brev har paralleller til det private brev i den måde, de unge beskriver styrker og relevans på:
· Åbnes altid – det forventes at budskabet er vigtigt.
· Afsender vil mig noget særligt – afsender er seriøs.
· Brevet har en fysisk tilstedeværelse og dermed en indbygget reminder-effekt.

Direct mail fra Dansk Røde Kors designet af Paramedia som indeholder aktiveringselement i form af målebånd til håndled.

Indsats der giver gevinst

For at skabe en effektiv direct mail kræver det at du:
· laver en køreplan og sætter dig et mål for hvad der skal komme ud af din direct mail aktivitet.
· definerer din målgruppe og etablerer eller køber en effektiv database.
· integrerer det med din øvrige kommunikation og markedsføring. Og gerne med en opfølgende indsats.
· formulerer et brev som skaber interesse, vækker følelser og får modtageren til at reagerer.
· skaber et design som skaber opmærksomhed og forstærker dit budskab. Gerne kombineret med en gave.

Direct mail fra Dansk Blindesamfund designet af Paramedia som indeholder gave i form af julepynt.

Vejen til hjertet går gennem et brev

Anne Marie Tidemann som er ansvarlig for fundraising i Dansk Blindesamfund siger:
I Dansk Blindesamfund har vi ikke tænkt os at afskrive den fysiske direct mail, som leveres i postkassen. De er nemlig meget værdsat hos foreningens bidragsydere. En direct mail giver en unik mulighed for at skabe dialog med vores bidragydere og for at få fortalt en god historie. Det ER noget helt særligt at modtage et brev i postkassen.
En god direct mail indeholder først og fremmest et budskab som modtageren finder interessant. Budskabet, historien og formålet skal være nøje overvejet og omhyggeligt udført. Ellers giver det bagslag! For mig er en god direct mail et brev, som jeg selv kan blive rørt af. Så føler jeg, at jeg har gjort mit arbejde godt, og at jeg har fortalt en historie, som er vedkommende.
Som udgangspunkt skal al vores kommunikation være loyalitetsskabende og med til at bygge en længerevarende relation med vores bidragsydere. Det vigtigste succeskriterier i vores direct mail er derfor også, at de er så interessante at vores bidragsydere også ønsker at læse med næste gang vi sender en direct mail ud.

En lille gave eller lignende gør det spændende at åbne brevet og finde ud af indholdet. Kender du nogen der ikke kan lide små gaver?

En kommentar til "Direct mail – effektiv markedsføring der taler til hjertet"

  • af Filip Bagger

    Hej Michael!
    Et fantastisk indlæg. Ja, det er helt sikkert en god vej fremad.

Skal din virksomhed vokse?

Tilmeld dig Paramedias nyhedsbrev.